Czy wiesz, że lęk przed dentystą, zwany dentofobią, jest jedną z najczęstszych przyczyn unikania wizyt w gabinecie stomatologicznym? Mimo coraz większej świadomości na temat higieny jamy ustnej wciąż połowa Polaków ze strachu zaniedbuje chodzenie do dentysty. Czym dokładnie jest dentofobia i jak się objawia? Jak pokonać strach i jak sobie pomóc, by bez lęku chodzić do dentysty?

Co to jest dentofobia?

Dentofobia to fobia, polegająca na obawie przed dentystą i wizytami w gabinecie stomatologicznym. Często lęk jest na tyle duży, że nawet silny ból zębów nie jest w stanie przekonać osobę do wizyty u stomatologa.

Przyczyny dentofobii

Lęk przed gabinetem i procedurami, które się w nim odbywają, najczęściej wynikają z nieprzyjemnych doświadczeń z przeszłości. Mogą być one skutkiem:

• Leczenia bez znieczulenia
  • Przytrzymywania dziecka tzw. leczenie na siłę
  • Wyrywanie bez anestezji

Poza tym fobia może mieć źródło:

• w lęku rodziców przed zabiegami dentystycznymi, który – świadomie bądź nie – przekazują dziecku, np. wypowiadając się negatywnie na temat stomatologów lub unikając wizyt dentystycznych,
  • jako syndrom białego fartucha, czyli tzw. strach przed wszystkimi lekarzami, strzykawkami, białym strojem pracowników medycznych,
  • w skłonności do silnych reakcji lękowych w sytuacjach stresowych,
  • w przewrażliwieniu na punkcie swojej strefy intymnej,
  • czy też w zasłyszanych, wyczytanych negatywnych relacjach z wizyt u stomatologa osób z rodziny i znajomych.

Objawy dentofobii

Dentofobia to lęk przed wszelkimi czynnościami dentystycznymi. Najczęściej objawia się poprzez unikanie wizyt, ale może się zacząć lub towarzyszyć fobi także: biegunka, nudności i ból brzucha, nadmierne pocenie się, a nawet bezsenność, kołatanie serca czy drgawki.

Jak walczyć z dentofobią?

Wieloletni lęk przed dentystą nie zniknie od razu nawet po udanej wizycie. Trzeba dać sobie czas. Najlepiej zacząć od uświadomienia sobie konsekwencji wynikających z długoletniej przerwie w wizytach dentystycznych. Nieświeży oddech, odkładanie się kamienia, próchnica, stany zapalne, a także ryzyko utraty zębów powinny być wystarczająco groźnymi skutkami, aby zacząć działać i pracować nad lękiem.  Dobrze jest znaleźć odpowiedniego dentystę, któremu będziemy w stanie zaufać, który będzie na tyle cierpliwy, by pomóc nam pokonać lęk. Skuteczne może być wyeliminowanie lub znaczne ograniczenie bólu zarówno w trakcie jak i po zabiegu.

Ponadto pomocne w walce z dentofobią może być:

– przyjście na wizytę z zaufaną osobą towarzyszącą,

– ustalanie wizytę w godzinach porannych (lęk narasta w oczekiwaniu)

– nagradzanie się za odbycie wizyty

– zrezygnowanie w dniu wizyty z jak największej ilości obowiązków

Jak dentysta może pomóc osobie cierpiącej na dentofobię?

Warto, aby osoba wchodząca do gabinetu uprzedziła, że ma dentofobię. Jeśli dentysta będzie wiedział, że pacjent cierpi na dentofobię może mu pomóc na dwa sposoby. Po pierwsze, mając świadomość lęku, może się starać uspokajać pacjenta. Wtedy dentysta najczęściej dokładnie i powoli opisuje co będzie robił, zachęca do zadawania pytań i szczerze odpowiada na nie. Pierwsza taka wizyta może trwać znacznie dłużej, ale kolejne już standardowo i stomatolog może zyskać wiernego pacjenta.

Po drugie, jeśli sprzęt dentystyczny na to pozwala stomatolog może zaproponować, żeby jako znieczulenie użyć sedacji wziewnej podtlenkiem azotu. Substancja ta wywołuje przyjemne odprężenie i oderwania od rzeczywistości przy jednoczesnym zachowaniu podstawowych odruchów i świadomości. Metoda ta jest szczególnie skuteczna u dzieci, wraz z sugestiami hipnotycznymi wprowadza małego pacjenta w magiczny nierealny świat bajek. Wykorzystanie wynosi około 80% i zależy do kilku czynników takich jak: wiek pacjenta i jego podatność na tę metodę uspokojenia i przede wszystkim doświadczenie lekarza.

Wskazaniem do wykorzystania sedacji wziewnej mają pacjenci z silną dentofobią, nadpobudliwość nerwowa, konieczność wykonywania długich zabiegów, chorującym na astmę padaczkę, hemofilię, nadciśnieniem krwi czy osobą z chorobami serca.

Pomogliśmy już pacjentom z Jeśli jesteś osobą cierpiącą na dentofobię pomożemy Ci pokonać lęk i pokażemy, że wizyta u dentysty nie musi być straszna. Zapraszamy do gabinetu!