Nieświeży oddech, zwany inaczej halitozą jest jedną z częstych i przykrych dolegliwości. To dość wstydliwy temat zarówno dla właścicieli jak i dla osób przebywających w pobliżu. Niestety nieprzyjemny zapach z ust możne mieć negatywne konsekwencje zarówno na płaszczyźnie zawodowej jak i osobistej.  Przedłużający się stan psuje relacje, może doprowadzić do gorszego samopoczucia, a w konsekwencji do zaniżonej samooceny. W dalszej perspektywie nieświeży oddech i wykluczenie, jakie się z tym wiąże, może nawet wywołać depresje czy doprowadzić do samotności. Jakie są przyczyny nieświeżego oddechu jak skutecznie pozbyć się tego problemu? Zapraszam do lektury artykułu, w którym znajdziesz odpowiedzi na te pytania.

Przyczyny nieświeżego oddechu

Przez niektórych nieświeży oddech jest lekceważony lub ignorowany. Doraźne sposoby tylko maskują problem, nie rozwiązując go. Aby naprawdę poradzić sobie z nieświeżym oddechem, należy znaleźć przyczynę i skutecznie uderzyć w jej źródło.  Najczęstszymi przyczynami nieświeżego oddechu mogą być:

• Nieprawidłowa higiena jamy ustnej
  • Stosowanie niektórych leków
  • Używki
  • Miesiączka i menopauza
  • Choroby laryngologiczne
  • Kłopoty związane z układem pokarmowym, moczowym lub trzustką
  • Duże obciążenie i choroby psychiczne
  • Długie, intensywne odchudzanie się

Nieświeży oddech – jak się go pozbyć?

Nie ma jednej uniwersalnej metody na pozbycie się nieświeżego oddechu. Kiedy dojdziemy już do powodu, możemy pracować nad rozwiązaniem usunięcia przyczyny nieprzyjemnego zapachu. Poniżej znajdują się poszczególne czynniki wraz ze sposobem poradzenia sobie z problemem:

Nieprawidłowa higiena jamy ustnej

To pierwszy i bardzo częsty powód. Rzadkie i niedokładne mycie zębów może pozostawiać na zębach resztki pożywienia, które szybko są atakowane przez bakterie. Te pozostałości jedzenia ulegają procesom fermentacji przez bakterie beztlenowe, które wydzielają siarkowodór lub siarczek diametylu powodując nieprzyjemny oddech. W dłuższej perspektywie na zębach tworzy się osad, a następnie kamień nazębny, który również jest przyczyną nieświeżego oddechu, a często także parodontozy

W codziennej pielęgnacji trzeba również pamiętać o często pomijanym języku. Kiedy go nie czyścimy, pojawia się na nim nalot, na którym też pojawiają i namnażają się bakterie.

Jak zapobiec nieprzyjemnemu zapachowi z ust z powodu nieprawidłowej higieny jamy ustnej? Trzeba pamiętać o regularnym i dokładnym myciu zębów, a także ich nitkowaniu, szczotkowaniu także języka i stosowaniu płynu do płukania o działaniu antyseptycznym, który często dodatkowo wzmacnia szkliwo i działa regeneracyjnie na dziąsła.

Dokładnej higieny wymagają także protezy i uzębienie sztuczne.

Stosowanie niektórych leków

Zażywanie niektórych leków może skutkować uczuciem suchości w ustach. Szczególnie leki antyhistaminowe, neuroleptyczne, moczopędne czy przeciwdepresyjne. Niestety często nie możemy zaprzestać przyjmowania leków. Przy stosowaniu powyższych leków należy pamiętać o regularnych piciu wody i precyzyjnej dbałości o higienę jamy ustnej.

Używki

Papierosy oraz alkohol niestety często odwadniają i powodują suchość w ustach. Nieprzyjemny zapach z papierosów osadza się na skórze i ubraniu, a przetrawienie alkoholu trwa kilkanaście godzin i utrzymuje się w wydychanym powietrzu.

Aby skutecznie pozbyć się problemu nieprzyjemnego oddechu z tych używek, najlepiej całkowicie rzucić palenie i picie alkoholu. Kiedy nie jesteśmy w stanie, dobrze jest przejść na e-papierosy, a po każdy paleniu umyć zęby. Z ograniczenia alkoholu będziemy mieli nie tylko świeższy oddech, a także zdrowszą wątrobę i sprawniej działający mózg.

Miesiączka i menopauza

W trakcie miesiączki i menopauzy, zaburzona zostaje gospodarka hormonalna. W tym czasie organizm produkuje mniej śliny. Stan, w którym śliny wydzielanej jest mniej, nazywany jest kserostomia. Ponieważ w ślinie znajdują się związki odpowiedzialne za mineralizacje zębów i antybakteryjne, działanie jej zmniejszona ilość sprzyja rozwojowi bakterii, które powodują przykry oddech. Najlepszym sposobem na nieświeży oddech w tych przypadkach jest picie przynajmniej 1,5 -2 litrów wody.

Kłopoty związane z układem pokarmowym, moczowym lub trzustką

Nieświeży oddech może pochodzić z żołądka. Spożywanie potraw z czosnkiem i cebulą wiążą się z tym, że substancje w nich zawarte mogą się rozkładać nawet do 20 godzin. Powodem może być refluks żołądka ( cofanie się treści pokarmowej) lub zaleganie jedzenia w żołądku. Brzydki zapach może także wynikać z niewydolności wątroby lub zaawansowanych zmian w pobliżu jamy ustnej, krtani, dróg oddechowych, przełyku czy żołądka.

Co zrobić z takimi przyczynami nieświeżego oddechu?

Choroby związane z układem pokarmowym należy leczyć u gastrologa. Jeśli wyczuwamy w oddechu zapach moczu, wtedy idziemy po pomoc do nefrologa, który pomoże nam pokonać problemy z nerkami. Do diabetologa udamy się z problemami z trzustką, którą można poznać po zapachu acetonu.

Choroby laryngologiczne

Nieświeży oddech często pojawia się także przy chorobach ucha i gardła. Angina i chore migdałki powodują namnażanie się bakterii. Jama usta to wilgotne ciepłe miejsce, w którym łatwo o rozwój bakterii w przypadku infekcji. Leczenie anginy opiera się na antybiotykoterapii, w której bardzo istotna jest skrupulatna higiena jamy ustnej po każdym posiłku. Długotrwały katar może doprowadzić do zapalenia ucha.

Angina ma skłonności do nawrotów, jednak nie marto wycinać migdałków jeśli nie jest to absolutnie konieczne, ponieważ pełnią one ważne funkcje w ochronie przed wieloma infekcjami.

Duże obciążenie, stres i choroby psychiczne

Długotrwały stres powoduje utrzymanie się w organizmie hormonów adrenaliny, nonadrenaliny i kortyzolu. Ich krótkotrwale działanie pozwala przetrwać, mobilizując organizm do działania, ale jeśli ich obecność utrzymuje się przez dłuższy czas, wtedy obniża się ilość wydzielanej śliny, a także zwiększa się ryzyko groźnych chorób takich jak arytmia, hipoglikemia (zwiększenie ilości cukru we krwi) czy nadciśnienie tętnicze.

Jak sobie w tym poradzić? Unikać sytuacji stresowych jednak czasem łatwiej powiedzieć niż zrobić. Jeśli to tylko możliwe rozwiązujemy każdy problem. Niepokój organizmu można uspokoić przez picie naparów ziołowych o rozluźniających właściwościach. Warto także udać się do psychologa

Długie, intensywne odchudzanie się

Diety, w których jest deficyt kalorii poniżej 1000 kalorii, mocno obciążają organizm. Wskutek małej podaży jedzenia organizm zaczyna trawić białka, czyli mięśnie. Wywołuje to specyficzny zapach zwany „oddechem głodu”. Niewystarczająca ilość pokarmu względem zapotrzebowania prowadzi także do odwodnienia, czego skutkiem może być zmniejszona ilość śliny, a to znowu wywołuje nieświeży oddech z racji zwiększonej ilości bakterii.

Nieświeży oddech – zapobieganie

Aby zapobiec nieprzyjemnemu zapachowi z ust, należy pamiętać o regularnej i dokładnej higienie jamy ustnej, nitkowaniu i płukaniu płynem. Warto pić odpowiednią ilość płynów. Unikać stresu i stosować zbilansowaną różnorodną dietę, dostosowaną kalorycznie do naszego trybu życia. Dbać o swoje zdrowie i regularnie robić badania. W razie podejrzenia, że nieświeży oddech ma swoje źródło w osadzie, kamieniu nazębnym lub parodontozie warto umówić się na wizytę do dentysty.