Ciąża to ten moment w życiu kobiety, kiedy jej ciało zmienia się nie do poznania. Co więcej, nie tylko, jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny. Zmiany następują także pod kątem gospodarki hormonalnej oraz tych części ciała, których nie widać gołym okiem. Część kobiet zastanawia się, czy biorąc pod uwagę dobro dziecka oraz własne zdrowie, wizyta w ciąży u dentysty to dobra decyzja. Jak się okazuje – to nie tylko dobry, ale i nierzadko konieczny wybór.

Ciążowe zapalenie dziąseł

Jedną z dolegliwości, które dotykają kobiety w stanie błogosławionym, jest ciążowe zapalenie dziąseł. Stają się one wówczas rozpulchnione i zaczynają krwawić, a stan ten trwa nawet do końca ciąży. Wizyta w ciaży u dentysty pozwoli odpowiednio zadbać o jamę ustną, by wyeliminować ból, a zarazem nie dopuścić do próchnicy zębów, która może powstać z powodu podjadania w nocy lub porannych nudności.

Wizyta w ciąży u dentysty – jak często odwiedzać stomatologa?

Kobiety w stanie błogosławionym powinny pojawiać się w gabinecie dentystycznym mniej więcej raz na trymestr, czyli co trzy miesiące. Zazwyczaj wizyta sprowadzi się do rutynowej kontroli stanu dziąseł i zębów. Troska o utrzymanie odpowiedniej higieny należy przede wszystkim do pacjentki. Regularne mycie zębów, szczotkowanie ich, płukanie czy nitkowanie – powinny być codziennością w domowym zaciszu. Ważne jest, by pierwsza wizyta w ciąży u dentysty odbyła się na samym początku ciąży. Wówczas lekarz oceni stan jamy ustnej i pomoże dobrać odpowiednie działania, by łagodnie przejść przez kolejne 40 tygodni.

Zabiegi dentystyczne w ciąży

Sugeruje się, by wszystkie planowane zabiegi odbyć podczas drugiego trymestru ciąży. To najlepszy okres dla kobiety ze względu na to, że minęły już jej nudności. Ma ona o wiele lepsze samopoczucie, a zarazem nie jest jeszcze u kresu swojej ciążowej przygody. Wbrew pozorom – nie ma żadnych przeciwwskazań, by wizyta w ciąży u dentysty wiązała się z przeprowadzaniem jakichkolwiek zabiegów. Wyjątek stanowi jedynie leczenie kanałowe zęba. Powód jest prosty – wiąże się ono z wykonaniem prześwietlenia zęba, a to może stanowić pewne niebezpieczeństwo dla dziecka.

Jeśli jednak prześwietlenie jest konieczne, by można było uratować zęby pacjentki – zakłada się jej specjalny fartuch. Chroni on płód przed szkodliwymi promieniami. Obecnie stosowane metody pozwalają zmniejszyć ryzyko jakiegokolwiek zagrożenia dla dziecka do zera. Co istotne – nie ma żadnych przeciwwskazań, by korzystać ze znieczulenia w trakcie ciąży – ważne jednak, by każda wizyta w ciąży u dentysty była wiadoma także lekarzowi prowadzącemu ciążę.