Ósemki nazywane są zębami mądrości, ponieważ pojawiają się w życiu dorosłym jako ostatnie. Zęby te nie wyrastają jednak u każdego człowieka. Co robić, kiedy ósemki się pojawią? Czy konieczne jest ich usuwanie? Czy można je zostawić, czy trzeba usuwać? Każdy przypadek trzeba rozważyć indywidualnie. Poniżej znajdziecie informacje, które pomogą wam podjąć decyzję co zrobić, kiedy zęby mądrości się pojawią.

Kiedy i dlaczego ósemki wyrastają?

Ósemki to potoczna nazwa na określenie trzecich zębów trzonowych u człowieka. To ostatnie zęby w szczęce. Najczęściej wyrastają między 17-21 rokiem życia, może się jednak zdarzyć, że ósemki pojawią się nawet w 40 roku życia. Zazwyczaj wyrzynaniu zębów mądrości towarzyszy silny ból. Zdarza się, że ósemki wychodzą pod nieprawidłowym kątem, niecałkowicie lub nie pojawiają się wcale. Dzieję się tak ponieważ ósemki uważa się za narządy szczątkowe. Oznacza to, że są to narządy o uproszczonej budowie, dlatego że w toku ewolucji utraciły swoje pierwotne funkcje innym przykładem takiego narządu jest kość ogonowa. Zęby, które niegdyś były niezbędne, ponieważ służyły do żucia i przeżuwania surowych produktów dziś wraz z zmianą nawyków żywieniowych nie są już tak potrzebne.

Kiedy należy usunąć ósemki?

Według stomatologów to, czy należy usunąć ósemki, zależy od kilku czynników. Jeśli pojawienie się i obecność zębów mądrości nie boli i nie jest dla nas kłopotliwe nie ma konieczności ich usuwania.

Jeśli jednak omawiane przez nas zęby:

• nie mieszczą się w łuku zębowym,
  • naciskają na pozostałe zęby,
  • występują tzw. zęby zatrzymane,
  • objęte są próchnicą,

należy o obecności takich kłopotów z ósemkami porozmawiać ze stomatologiem, najprawdopodobniej będzie konieczność ich usunięcia.

Szczęka współczesnego człowieka jest mniejsza niż naszych przodków, po których odziedziczyliśmy ósemki. Dlatego już samo wyrzynanie ósemek czasem sprawia ból i może prowadzić do problemów ze zgryzem. Nieprawidłowe ułożenie zęba w kości może doprowadzić do niecałkowitego wyrznięciu co przez dentystów nazywane jest tzw. zębem zatrzymanym. Takiemu stanu rzeczy może towarzyszyć ból ósemki, ból stawu skroniowo żuchwowego, całej szczęki jak również ból głowy.

Kiedy lepiej nie usuwać ósemek?

Jeśli ósemki są zdrowymi zębami warto je zostawić. Zdrowe zęby mądrości są wsparciem dla innych zębów trzonowych. W przyszłości mogą być np. filarem protetycznym dla połączenia korony protetycznej ze sztucznym korzeniem zęba. Ponadto prowadzone są badania dotyczące przeszczepu ósemek w miejsce innych zębów trzonowych. Dlatego jeśli naszym ósemkom nic nie dolega lepiej zostawić je tam, gdzie na razie są by kiedyś mogły zmienić miejsce.

Decyzja dotycząca ósemek powinna zostać skonsultowana ze stomatologiem, któremu ufamy. Dentysta jako specjalista na zdjęciu zobaczy więcej. Najczęściej na wizycie, na której omawiany jest temat ósemek, robione jest zdjęcie pan tomograficzne które pokazuje ułożenie zębów w szczęce.

W naszym gabinecie Stomatologia na Sołaczu zajmiemy się wszystkimi bardziej i mniej kłopotliwymi ósemkami. Postaramy się także rozwiać Państwa wątpliwości dotyczącymi potrzebą pozostawienia lub usunięcia ósemek.